dinsdag 23 oktober 2012

18 oktober 2012

Maatschappelijk verantwoord ondernemen en ik..

MVO en bedrijven dat is duidelijk : Het bedrijf neemt de verantwoordelijkheid voor de invloed die ze op de mens en het milieu hebben. Maar wat hebben wij persoonlijk met MVO te maken?

Mens
Wij hebben het hier relatief goed in Nederland, we hebben allemaal onderdak, we beschikken over goede medische hulp, we hebben allemaal vervoer en leiden een prima leven. Over de gehele wereld gezien zijn er veel mensen die hiervan alleen maar durven dromen. Er zijn veel arme mensen die niet kunnen rekenen op goede (medische) hulp, sommige mensen overlijden hier zelfs aan. Natuurlijk zijn er arme landen en rijkere landen. Maar zouden we elkaar niet kunnen helpen?

Ik denk dat jij daar als 1 persoon niet veel aan kunt doen. De mensen die het beter hebben die moeten een bijdrage leveren aan de goede doelen, want de balans tussen een niet reëel leven leiden en een reëel leven leiden is veel te groot. Maar of dit helpt bij iedere hulporganisatie, ik weet het niet..

Milieu
Wat kunnen wij eraan doen om beter te leven, niet alleen voor onszelf maar ook voor het milieu.. Dit hebben we zelf in de hand, maar weten we het allemaal? Of hebben we hier allemaal over nagedacht? Ik geloof niet dat iedereen hier over na heeft gedacht, en er zich ook bewust van is dat je dit ook mede zelf in de hand hebt.

Denk bijvoorbeeld aan:
Hoever ligt het werk van je woning af, en is mijn woonlocatie hierom wel in orde.
Bedraagt dit een grote afstand, dan is de belasting ook erg hoog betreft het rijden van uw voertuig. 

Ik woon nog thuis, ik ga over 5 jaar misschien wel een woning voor mezelf bouwen. Dus ik denk dan erover na om materialen toe te passen die ook voor het milieu goed zijn.

Probeer er op te letten dat u gebruik maakt van producten die de lucht, aarde en watervervuiling beperken.

Proberen groener te leven. Een groen dak bespaart natuurlijk veel stookkosten blijkt uit vele recensies van bewoners die hier gebruik van maken. Groene bomen kunnen in de zomer ook ervoor zorgen dat de woning een stuk koeler is. Dit komt door de vele bladeren waar de zon niet doorheen komt, en de woning beschaduwd is.

Ook met afval moeten we oppassen. We moeten het proberen te verminderen. We moeten afval blijven recyclen of hergebruiken.
Ik denk dat als wij (de mensen) hier allemaal rekening mee houden, een betere leefomgeving creëren voor onszelf en al het andere wat leeft op deze aardbol. We gaan duurzamer leven, en krijgen hier ook een gezondere omgeving voor terug. Ik vind dat de mens het milieu niet meer mag verwaarlozen op sommige gebieden. De mensen moeten niet alleen de mensen helpen, maar ook moet er goed voor het milieu worden gezorgd. Samen moeten we streven naar een betere leefomgeving en een beter leven voor alles op deze aarde.  


Bronnen:
Eigen meningen en eigen woorden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten