dinsdag 23 oktober 2012

Verantwoord of verantwoordelijk?

17 oktober 2012


Verantwoord of verantwoordelijk?
Werkgevers zijn verantwoordelijk op veel niveaus. Bedrijven dienen verantwoord bezig te zijn. Bedrijven horen verantwoordelijk te zijn.Maar op wat voor manier?

Verantwoordelijkheden van een bedrijf:
·         Ze moeten zorgen de bedrijfseconomische gezondheid van het bedrijf goed is.
·         Handelen volgens de Nederlandse wet- en regelgeving.
·         De maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Het is erg belangrijk voor een bedrijf dat de processen binnen het bedrijf goed verlopen.
Het bedrijf dient voor vele punten verantwoordelijk te zijn. Dit is bij vele bedrijven anders, maar het komt vaak op hetzelfde neer. Er zijn veel verschillende soorten bedrijven. We hebben bedrijven uit de kledingindustrie, bouwbedrijven en noem ze zo maar op. Bedrijven zijn verantwoordelijk voor de werkomstandigheden van hun personeel. Het is namelijk belangrijk dat de mensen onder goede omstandigheden kunnen werken. Zelf vind ik dat dit overal juist moet gebeuren, bedrijven die dit niet doen en waar dit ontdekt wordt moeten hierop worden aangesproken en beboet worden indien dit niet aangepast wordt. Er wordt over de hele wereld gezien toch nog steeds misbruik gemaakt van mensen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan kinderarbeid, slavenhandel, dwangarbeid e.d. Dit wordt ook wel onverantwoord maatschappelijk ondernemen genoemd.
Ik vind dat hier hele zware straffen voor moeten staan. Ook wij kunnen hier aan bijdragen door bijvoorbeeld : Geen spullen kopen die geproduceerd zijn door kinderarbeid of dwangarbeid. We moeten met zijn alle proberen dit grote probleem de wereld uit te helpen.

Bedrijven zijn verantwoordelijk voor de eindproducten waar ze hun centen aan kunnen verdienen. De bedrijven zijn verantwoordelijk voor de kwaliteit van het product dat ze bieden.
Bij bouwbedrijven moeten zij ervoor zorgen dat jij je niet druk hoeft te maken over of jouw woning wel voldoet aan de eisen. Zij zijn verantwoordelijk voor het eindproduct, en dat de opdrachtgever bij de oplevering ook tevreden is. Dit geldt voor ieder bedrijf, de klant moet tevreden zijn!

Bedrijven dienen zichzelf ook te verbeteren, ze willen natuurlijk een tevreden klant. Ze bedenken manieren om klanten te behouden, maar ook om nieuwe klanten aan te trekken. Hoe ze dit doen..
Het is belangrijk dat een bedrijf zich in een branche probeert te onderscheiden van andere bedrijven. Dit kunnen ze doen door zichzelf te verbeteren op maatschappelijk gebied. Ze kunnen dus rekening houden met : Hoe gaan we met de klanten om, bieden we de klanten goede hulp aan, leveren we goede producten, of moeten we ons als bedrijf hierin gaan verbeteren..

De grotere bedrijven komen ook vaker in het buitenland. Het verschil met het buitenland is: De mensen hebben vaak een andere taal, een andere leefomgeving, een andere cultuur, andere leefgewoonten en met deze mensen dienen we ook op een goede manier om te gaan, door respect te tonen voor hun cultuur en leefgewoonten. Hier moeten we dan ook rekening mee houden. De bedrijven dienen ook hun maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen. Ik vind dat mensenrechten gerespecteerd moeten worden.


Bronnen: 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten